Jag såg en sån där lista över dom vanligaste filmklyshorna en gång. Ni vet en sån där som tar upp att alla bilar exploderar om man skjuter ett skott genom rutan och sånt. Så nu har jag knåpat ihop en egen liten lista över vilka regler det är som kontrollerar dom digitala spelens verklighet.
Alienregeln – Alla scifi spel måste innehålla minst en fiende som påminner om H.R Gigers Alien.
Atomvinter – Oavsett hur många atombomber du detonerar så kommer smällen vara mindre än vad du tror. Radioaktiviteten kommer vara minimal och om klimatet påverkas så gör den det minimalt. Det enda som kan hända är att tundror blir stäpper och stäpper blir till träsk.
Blinkande kropp – När en figur dör så blinkar dennes kropp flera gånger och sen försvinner den. På senare år i lite modernare spel så tonar dom sakta bort i stället. I vilket fall som helst så kan det inte få finnas någon fysisk kropp kvar.
Blinkande kroppsdelar – En fiendes svagaste punkt är den kroppsdel som blinkar
Blondin i röd klänning – En stor procentsats av alla kvinnor som kidnappas av gatugäng i slagsmålspel är klädda i röda klänningar. Och det är alltid en blondin. Vad är det med gängmedlemmar och deras fascination för kvinnor i rött?
Cyklopens Lag – Fiender som har ett enda stort öga går inte att skada någon annanstans på sina kroppar än just på ögat.
Ensam är stark – När jorden är under attack från en stor alienhord så kan inte mer än ett skepp åt gången försvara planeten. (Två om man spelar två samtidigt). Aldrig kan en hel armé försvara planeten.
Galna uppfinnare – Vanligtvis är uppfinnare galningar som skall ta över världen eller så tvingas dom jobba åt någon galning. Som ska ta över världen.
Gatugängslagen – Alla gatugäng är sammansatta av individer som har samma namn, klär sig likadant och har identiskt rörelsemönter. Enbart gängledarna är unika. (oftast är det dom som har kidnappat blondinen i rött)
Hjälten bor alltid längst bort regeln – När en skurk hotar ta över/förstöra världen så är det alltid så att den enda personen som kan stoppa sagde skurks planer alltid bor så långt bort som möjligt. Skurken visar sig aldrig där hjälten bor och hjälten kan aldrig gå direkt till platsen där skurken håller till.
Hyrules fängelselagstiftning – När man bryter sig ut ur ett fängelse och blir tillfångatagen igen så placerar fienden en i samma cell utan att kolla flyktvägar, ta av en några föremål eller ens slå en litegrann. Detta återupprepas tills man har lyckats fly på riktigt.
Inte fullt så kraftfull magi som den ger sken av att vara –Om man använder en trollformel som i vanliga fall skulle förstöra universum så påverkar den bara fienden i den aktuella striden. Ingenting utanför påverkas.
Karaktärer med alzheimer (även känt som Mega Man syndromet) –
Lagen om ammunitionstillgång – I vilket FPS som helst så gäller regeln att om du håller på att få slut på ammo så ligger det alltid lite på golvet i nästa rum. Och om du spelar multiplayer så kommer ammon alltid att dyka upp igen (magiskt!) så att du kan ta den igen.
Lagen om låsta dörrar – Om du inte har nyckeln till någon dörr så öppnas dom på ett av följande vis:
A) Besegra alla finder i rummet.
B) Placera ett tungt objekt på en knapp
C) Tända alla facklor i rummet
Nybörjartur – I vilket RPG som helst så är det så att platsen äventyret börjar på alltid bebos av dom svagaste fienderna.
Odödlig ärkefiende – Ärkeskurken i vilken spelserie som helst kan aldrig dö och återkommer alltid i en uppföljare.
Oförstörbara skithinder – Du kan vara kapabel att fälla drakar, demoner och även mäktiga maskiner med dina vapen men alla andra objekt kan du inte skada även om det bara är träd och stenar som blockerar din väg.
Princessregeln – Princessor existerar enbart för att bli kidnappade av onda skurkar.
Stämningskapande åska – Åska som bara blixtrar bakom borgar, bossar eller under filmsekvenser för att skapa stämning. Det kommer aldrig något egentligt oväder.
Ärkeskurkens inkompetens – Ärkeskurken kommer aldrig försöka döda hjälten så snabbt som möjligt. Isället kommer han skicka ut sina svagaste underhuggare först för att spara hårdingarna tills hjälten närmar sig skurkens gömställe/borg/vad som helst.